Brug disse KPI’er, når du vurderer din inkassopartner

Det kan være svært at ramme rigtigt, når du skal sammenligne og hyre et inkassofirma, da der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed – lige fra fleksibilitet i integrationen, kundeservicen overfor dine kunder og brugervenligheden af kundewebsitet til de økonomiske aspekter. Når du vurderer en inkassopartner, er det derfor vigtigt at bestemme nøgletal (KPI’er) eller vigtige værdidrivere for at måle effektiviteten, optimere scoren og sikre større forudsigelighed i cash flowet. Her er nogle KPI’er, du kan bruge, når du vurderer din inkassopartner:

Løsningsgrad

Løsningsgraden er den procentdel af den samlede gæld, som din partner kan generhverve. Der findes et antal faktorer, som kan påvirke løsningsgraden væsentligt, derfor er den en vigtig KPI at måle.

Kundetilfredshed og churn

Ofte slutter kunderejsen ikke, blot fordi et inkassofirma overtager fordringen. Det er vigtigt at huske, at inkassodelen skal ses som en udvidelse af din kundeservice, og det er derfor afgørende, at din inkassopartner behandler dine kunder med respekt og professionalisme. Ved at måle kundetilfredsheden kan du sikre, at din partner ikke skader jeres brand og minimere kundeafgangen, også kaldet churn.

Fleksibilitet

En partner, som er fleksibel, når det gælder implementering, integration og det løbende samarbejde, f.eks. for at optimere processer eller løse eventuelle problemer, kan være afgørende for et vellykket samarbejde. Har I f.eks. brug for at tilpasse jer integrationen, eller kan den foregå på en effektiv måde?

Compliance

Din partner skal naturligvis følge alle gældende love og regler, som gælder for inkassobranchen. KPI’er for compliance sikrer, at din inkassopartner følger alle regler, hvilket minimerer juridiske risici for din virksomhed.

Rapportering & kundeportal

Vælg et inkassofirma med veludviklede digitale tjenester. Har de f.eks. ét system, der dækker alle markeder, kan det lette opfølgningen betydeligt. Kan I på en enkel måde se status over de enkelte sager eller selv skaffe en oversigt over jeres sager? Du bør selv kunne generere regelmæssige rapporter over udførte inkassoaktiviteter. KPI’er for rapportering hjælper dig med at holde styr på inkassofirmaets præstation, samtidig med at du kan følge, hvilke fremskridt der gøres mod dine mål.

Gennemsigtighed og opfølgning

Det er vigtigt, at din inkassopartner er transparent i forhold til sine aktiviteter og processer. Du bør også arbejde med en partner, som sikrer regelmæssig opfølgning for at optimere præstation, høj kvalitet og fremskridt i jeres samarbejde.