Ved første øjekast er det ret overraskende, at en virksomhed, som tjener penge på at inddrive menneskers gæld, lancerer en tjeneste, der skal hjælpe flere med at øge deres betalingsevne og mindske deres gæld.

– Ja, man kan jo gå hen og tro, at inkassofirmaerne tjener penge på overforgældede personer, men sådan er det ikke. Ingen tjener penge på en overforgældet person, og da slet ikke samfundet, siger Moa Tyborn, som er kommunikations- og markedsdirektør hos Alektum Group.

Konceptet Shoppe Lagom havde forpremiere i sommers i forbindelse med Almedalsveckan, der er den svenske pendant til Folkemødet, og interessen har været stor lige fra starten af.

– Halvanden måned efter vores forpremiere havde en halv million mennesker i Sverige, Norge og Danmark besøgt vores Shoppe Lagom-sider i de enkelte lande. Derfor skal vi her i november videreudvikle værktøjet, så det får flere funktioner, samt lancere det på en lidt bredere front, siger Moa Tyborn.

Ifølge inkassofirmaet Alektum Group tager ca. 20.000 svenskere hvert år deres første skridt mod gældsfælden i forbindelse med aktiviteter som black friday, og ved årsskiftet var der ca. 400.000 gældsatte personer registreret hos den svenske inkassomyndighed Kronofogden.

– Der ligger mange triste skæbner bag disse tal. Vi ser problemerne bag den høje gæld, der findes i dag, og vi ser mennesket bag gælden. Shoppe Lagom er vores bidrag til, at personer ikke overforbruger, og vi håber, at den får folk til at ændre adfærd og åbner op for en diskussion om ansvarsbevidst shopping og kreditgivning.

Shoppe Lagom kan opfattes som et temmelig dristigt tiltag fra Alektum Groups side med tanke på, at mange af virksomhedens egne kunder lige nøjagtig beskæftiger sig med handel og salg af varer.

– Vi har fået en utrolig god respons fra vores kunder. Bæredygtighed er oppe i tiden, og at shoppe mere bæredygtigt handler om, at forbrugerne skal finde balancen. Det er jo ikke sådan, at vi ikke vil have, at folk shopper; vi vil bare bremse overforbruget og skabe en privatøkonomisk bæredygtig situation for mennesker, siger Moa Tyborn.

– Vi henvender os til almindelige forbrugere, som nu og da shopper ”lidt for meget”, det vil sige både dig og mig. Initiativet er vores måde at tage et samfundsansvar på, afslutter Moa Tyborn.

Læs mere shoppelagom.dk