2021-10-27

Kunsten at få betaling til tiden

I den ideelle verden bliver din virksomhed betalt rettidigt for sine varer og serviceydelser hver eneste gang. Desværre er virkeligheden en anden, og manglende betalinger kan ødelægge dit cashflow og på længere sigt hæmme din likviditet.

1. Få indblik i dine kunders økonomi

Med en kreditrapport på din kunde får du et bedre billede af kundens økonomiske situation og kan på den måde vurdere kundens kreditværdighed. En god måde at minimere risici og kredittab før I indgår en aftale. Her er det vigtigt med en kreditvurdering, der ikke er så indsnævret, at du fravælger gode kunder, men heller ikke så bred, at du mister penge.

2. Fakturering

En korrekt faktura kan betyde forskellen mellem at få betaling eller ej. For at gøre det så let som muligt for kunden skal fakturaen klart og konkret afspejle det, der er aftalt. Vi anbefaler derfor, at fakturaen indeholder følgende oplysninger:

– Hvilket produkt eller hvilken service har kunden købt hos dig?
– Hvilke konsekvenser har det, og hvilke gebyrer bliver der pålagt, hvis fakturaen ikke bliver betalt til tiden?
– Hvilke betalingsbetingelser gælder der for fakturaen?

3. Vælg at outsource din fakturering

Hvis du stadig ikke får dine betalinger, kan det være en god idé at outsource din faktureringsproces. På den måde undgår du unødvendig frustration og stress samtidig med, at du minimerer det administrative arbejde. På den måde kan din virksomhed koncentrere sig om det, den er bedst til – og samtidig få rettidige betalinger.

4. Få hjælp fra et inkassofirma

Ved at lægge ansvaret over på et inkassofirma øger du chancen for at blive betalt. At modtage en betalingsanmodning fra et inkassofirma i stedet for endnu en rykker vejer tungere i disse situationer – og øger chancen for, at kunden prioriterer din faktura højere.

Vil du gerne vide, hvordan vi kan hjælpe dig med at blive betalt til tiden? Du er velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.